KONSEP MUZIK
MELODI
Susunan pic secara melintang.
- Susunan pic tinggi,rendah dan sederhana
- Pic boleh bergerak menuju kearah tinggi,rendah dan mendatar - jeda
- Pic boleh bergerak secara bertangga atau melompat - skel
- Ton-ton dalam satu siri pic yang ada kaitan anatara satu sama lain membentuk satu kumpulan atau rangkaian pic – frasa lagu
- Gabungan beberapa rangkaian pic membentuk sebuah melodi lagu
- Pic boleh disusun secara berurutan – sekuens
- Pic-pic yang berkaitan antara satu sama lain boleh membentuk sebuah lagu – nada
Contoh:
1. Pic rendah, tengah dan tinggi
2.Pergerakan pic bertangga
3. Pergerakan pic melompat
IRAMA
Diaplikasikan kepada semua yang berkaitan dengan unsure masa dalam
muzik.
- Muzik bergerak kepada beat/bunyi yang stabil - detik
- Setiap beat dan rehat mempunyai nilai samada panjang atau pendek – not dan tanda rehat
- Kumpulan beat membentuk tanda masa/meter
- Beat-beat mempunyai tekanan – accents
- Gabungan not/beat membentuk corak irama yang berkaitan dan atau berulang-ulang –corak irama,ostinato,rentak
CONTOH
BERGAMBAR
1.
Tekanan
Maksud: Detik tertentu yang dikuatkan dalam sesuatu corak irama yang
menggunakan simbol >
2. Corak irama
- Terbentuk apabila bunyi dan senyap ( rehat )
disusun menggunakan nilai masa yang berlainan
bagi menjadikan satu corak yang nyata. Meter
dugunakan sebagai panduan yang menunjukkan
nilai setiap bar.
BENTUK
Satu paten/corak boleh dihasilkan melalui gabungan beberapa pic/ton –
motif.
- Gabungan siri pic-pic menghasilkan satu ide muzik - frasa
- Rangkaian frasa boleh dicantumkan untuk menghasilkan satu ide muzik yang lebih besar – seksyen,koras,rangkap
- Segmen muzik (motif,frasa,seksyen) boleh diulang dan dipelbagaikan
- Segmen muzik seperti intro dan yang akhir boleh diadakan – intro,koda
Konsep AB
HARMONI
Hasil gabungan 2 pic atau lebih disusun secara menegak dan
dinyanyikan/dimainkan serentak
- dua pic boleh dibunyikan serentak – jeda
- gabungan 3 atau lebih pic dimainkan serentak – triad,kord
- dua atau lebih rangkaian melodi boleh digabung dan dibunyikan serentak – round,polifoni,deskan,kaunter melodi
- iringan kord pada melodi boleh menghasilkan bunyi harmoni – kord iringan,homofoni
Contoh
skor
1.
Dron
- Satu not yang dinyanyikan secara berulang-ulang dari mula
sehingga akhir lagu.
- Dinyanyikan pada tekanan pertama dalam setiap bar.
2. Bordun
- Dua not yang dimainkan secara
serentak dan berulang-ulang dari mula sehingga akhr lagu.
3. Ostinato
- Satu irama yang dimainkan secara serentak
dan berulang-ulang dari mula sehingga akhir
lagu.
WARNA TON
- bunyi-bunyian yang dihasilkan oleh pelbagai sumber yang mempunyai ciri-ciri yang tersendiri – alat,suara manusia,binatang,kenderaan,alam semulajadi
- sesuatu bunyi-bunyian yang mempunyai mutu berlainan dan memberi satu gambaran atau ide yang tersendiri – garau,kasar,pipih,nyaring
- hasil dan mutu sesuatu bunyi itu adalah disebabkan oleh alat itu sendiri yang dibuat daripada bahan-bahan tertentu,cara dibuat dan dibunyikan – soprano,alto,bes,alat membranofon(gendang),aerofon(tiupan), kordofon(bertali) dan idiofon
EKSPRESI
Satu gabungan semua elemen deskriptif termasuk tempo,dinamik yang
menghasikan satu ekspresi ide muzik
1. sesuatu bunyi itu boleh
menjadi kuat atau lembut
2. satu sekuen/siri bunyi
boleh dikuatkan atau dilembutkan secara beransur-ansur – crescendo,diminuendo
3. sesuatu bunyi itu boleh
dilanjutkan,dilicinkan dan dipendekkan secara beransur –
sustain,legato.staccato
4. sesuatu siri/sekuen bunyi
boleh dicepatkan atau dilambatkan
5. sesebuah lagu/muzik
mempunyai cirri-ciri tersendiri – mud (riang,sedih,cergas)
TEKSTUR/JALINAN
Tekstur ditentukan oleh pelbagai kombinasi bunyi yang didengar
1. sesuatu bunyi yang didengar
boleh memberi bunyi yang nipis atau tebal atau banyak –
solo,duet,trio.quartet,okestra
2. ia ditentukan oleh
pembentukan harmoni – monofoni,homofoni,polifoni
Tahniah blog p & p yang bersesuaian. Pendidikan muzik dapat diajar kepada murid dengan penerangan yang dinyatakan. Mohon kongsi ilmu yang dengan murid-murid saya.
ReplyDeleteThanks for sharing^^
ReplyDeleteBahan yang berinformasi.... Tahniah cikgu..
ReplyDeleteTerima kasih untuk sokongan cikgu-cikgu,
ReplyDeleteBlog yang sangat berfaedah dan bermakna
ReplyDeleteTahniah cikgu! Blog yang menarik dan dapat membantu rakan2 yang mengajar muzik.
ReplyDeleteTerima kasih kerana blog Cikgu William banyak membantu saya yang bukan opsyen tetapi mengajar Pendidikan Muzik.
ReplyDeleteSebagai ahli korporat saya tidak tahu langsung tentang Pendidikan Muzik ini sehinggalah saya temui blog Cik Gu William. Anak saya merasa seronok berinteraksi dgn saya tentang muzik kerana saya memahami apa yg. dicakapkannya.Kadang-kadang dia merasa hairan mcm mana saya mengetahui lebih daripadanya.. (Mother knows all?)Terima kasih sekali lagi Cik Gu.
ReplyDeleteHebatlah..
ReplyDeleteKenapa tak da tekanan
ReplyDelete